Per viatjar a Marroc no hem de
superar complicats tràmits de visats, ni vacunes especials que dificultin
l’accés al país, només ens cal una mica de paciència en les duanes i sentit
comú
UNES NOTES D’INTERÈS GENERAL
Atenció els nens que
trobem per els camins no tenen por de res i es posen juts
davant del cotxe, si trobem nens a peu o en bicicleta sempre hem d’a
minorar la marxa i si la nostra intenció es donar-los alguna cosa posar als
nens en fila, primer als mes petits i procurar repartir a tots per un igual,
els mes llestos es posaran a la cua un altre vegada, es tenen que controlar
.......... jo personalment desprès de anys baixant al Marroc
penso que no es bo que els acostumen als regals, aquest tema el hem debatut
àmpliament a diferents foros i la majori hem arribat a la mateixa
conclusió, amb aquest regals no solucionem res, tot al contrari aquets menors
pensant que nosaltres som una mena de reis d’orient que tenim de tot i que a
Europa nedem en abundància, s’acostumen als “cadeau”, i arriba un moment
que exigeixen aquest “cadeau” i això pot portar a situacions desagradables, el meu
consell es que si domen alguna cosa com roba, calçat, material escolar
............ ho entreguem tot a famílies nòmades i sempre a canvi d’alguna cosa
encara que sigui una estona de conversa
FRONTERES I POLICIA:
Si el trajecte marítim es entre un port de la península
i un port de Marroc, com es el nostre cas, el visat d’entrada
es tramita al mateix vaixell durant el trajecte, el document pel permís
d’entrada del 4x4TT a Marroc, en el cas de Nador, es tramita al mateix port al
desembarcar, normalment trobarem agents no oficials que
per una quantitat ens prometen agilitzar els tràmits la veritat no
serveixen de res, tindrem que omplir un imprès (original i dos copies
paper auto copiant), es quedaran el original i ens tornaran les 2 copies, al
sortir del país es quedaran l’altre copia i ens tornaran la copia blanca per
nosaltres, aquesta copia la hem de guardar i portar-la sempre, es possible que
en la demanin en un futur
El passaport han de tindre una
vigència de sis mesos des de la sortida del país, i ens els marcaran amb un
numerador amb 6 dígits
Als hotels ens facilitarem el
full de control de la policia al lloc del nº de passaport tenim que posar
aquets nombre de 6 dígits
Al passar els controls militar
normalment ens demanant les dades personals i del cotxes de tot el grup, per
facilitar els tràmits cada cotxe te que portar el full que us he facilitat de “ donnes personnelles” portar varies copies
EMISSORA I GPS
Al port de Almeria desmuntarem
les GPS, emissores i antenes, i les guardarem al interior del 4x4TT lo més
dissimulades possibles, a la frontera no estan ben vistos aquest aparells, i
els tornarem a muntar passats uns quilometres, la policia del país
no fa cap cas d’aquest aparells
Cal que estem
comunicats durant tota la ruta per tan es molt aconsellable que els 4x4TT
portin emissores compatibles entre elles tipus CB, les de “2 metres” son
compatibles ambles amb les CB
FOTOGRAFIA
Està totalment prohibit
fotografia o filmar a les fronteres, edificis oficials a la policia o als
militars en qualsevol lloc del país, Es important posar a
les càmeres digitals l'hora i data correctes
IDIOMA
El idioma oficial al Marroc és
una variant àrab denominada “Culta”, encara que a nivell popular es parla
l’àrab Marroquí i especialment diversos dialectes Berebers, el francès és la
segona llengua oficial, però també trobarem persones que parlen el
Castellà.
ASSISTÈNCIA SANITÀRIA
Actualment no es necessita cap
vacuna per viatjar a Marroc, les grans ciutats tenen hospitals, centres
d’assistència primària, i metges privats, es recomanable contractar abans
de sortir de viatge una assegurança d’assistència en viatge que inclogui
accident, malaltia i repatriació, també cal contractar, si no la tenim o no ens
cobreix, una assegurança de repatriació del nostre cotxe.
TELÈFON
Els terminals de telefonia mòbil
es poden fer servir al Marroc, ja que els 3 operadors espanyols tenen acords
amb els operadors del Marroc.
La cobertura es casi total al
país, sobre tot a les grans ciutats, zones rurals amb petites ciutats, i a
moltes zones de desert.
Per trucar des de la península a
un telèfon Marroc cal marcar el 00 212 + el nombre del abonat
Per trucar des de el Marroc a la
península a qualsevol telèfon cal marcar el 00 34 + el nombre del
abonat
CARTOGRAFIA
És imprescindible el mapa
Michelin 959 i la cartografia amb coordenades, aquesta és difícil d’aconseguir
però la podem trobar en llibreries especialitzades, si portem GPS cal introduir
els Waypoints, també podem fer
servir la cartografia digital si el nostre GPS l’admet
ESTACIONS DE SERVEI I TALLERS MECÀNICS
Els preus dels carburants ara
estan més baixos que a Catalunya, al sud del país podem tenir alguna dificultat
per trobar carburant, cada any trobem més estacions de servei al Sud del país, també
trobarem punts de servei que tenen el carburant amb bidons de 5 litres (+/-) i que
sempre ens cobraran 5 litres, cal portar un filtre pel aquest carburant en el
moment de carregar-lo al dipòsit del vehicle.
GUARDA COTXES ALS
HOTELS
La propina per aquest senyors ha
de ser entre 5 i 10 Dh, si ens han rentat el cotxe la propina es de 20Dh, pensem que la
majoria de vegades es el seu sou i es la persona que ens cuidarà el cotxe
durant la nit si l’hotel no te pàrking tancat
CONDUCCIÓ PER
AUTOPISTES I CARRETERES
Les autopistes i carreteres
principals en general son acceptables, les carreteres secundaries o/i locals
son mol estretes, formades per una zona central asfaltada que només i cap un
cotxe, i unes voreres a cada costat sense asfaltar, quan ens trobem amb un
altre cotxe de cara la millor solució es baixar a la vorera, els conductors
marroquins aguanten fins al últim moment sobre l’asfalt i sol baixen si l’altre
cotxe es mes gran, recordeu que els camions, autobusos i furgonetes grans
pràcticament mai s’aparten (mol de compta amb ells), cal fer atenció amb les
pedres que salten al creuar un altre vehicle
Conduir de nit és mol
perillós, podem trobar: animals lliures com dromedaris, rucs ....., carros no
senyalitzats, motos circulant sense llum, persones caminant tranquil·lament en
llocs i hores inusuals
CONDUCCIÓ PER
PISTES I ALTRES ZONES NO ASFALTADES
La precaució i el
seny han d’estar presents en tot moment, les pistes de muntanya són molt
similars a les que podem trobar a les excursions que fem per les nostres
muntanyes, podem trobar trànsit amb vehicles de tota mena ”ases, dromedaris,
bicicletes, petites motocicletes de 50 cc, furgonetes molt velles i camions,
aquests darrers, normalment vermells, són com una mena de camió-bus, i altres
camions de gran tonatge segons les zones”.
En les zones obertes i
desèrtiques ens trobarem generalment amb roderes que van en totes direccions,
per tant cal tenir molt clar quin és el nostre destí, i no deixar-nos portar
per les roderes marcades al terreny.
Les Hamadas “zones planes
generalment de pedra” ens invitaran a trepitjar l’accelerador a fons, puja la
velocitat i puja l’adrenalina però molta atenció perquè ens podem trobar amb
trampes mortals: forats, irregularitats del terreny fetes per l’aigua de pluja,
una pedra més gran del compte, etc., i no ens podem permetre el luxe de trencar
el cotxe per una
badada.
Per arreu ens trobarem persones
de totes les edats, es bo parar i petar la xerrada una estona, i perquè no,
compartir un té, ells tenen tot el temps del mon i nosaltres hauríem d’intentar
tenir-lo també.
Les dunes i sorra
Per circular per les pistes amb
molta sorra o en llocs on les rodes s’enfonsen, cal baixar la pressió dels
neumàtics, circular amb tracció a les 4 rodes i alts de voltes
Per circular per les dunes, la
pressió dels neumàtics ha de estar a 1Kl/cm2 aproximadament ( i de
vegades cal baixar la pressió fins a 800g/cm2), intentar
(sempre que es pugi)passar les dunes per la part mes baixa. Les pujades i
baixades sempre de FRONT i no circular lateralment “PERILL DE BOLCAR”
Al pujar a una duna accelerar
fins que el morro del cotxe passi la cresta, tallar el gas per no sortir volant
però deixant el cotxe preparat per baixar, mirar per on pujarem la següent
duna, i donar gas per agafar inèrcia i encarar la següent duna, i eixís fins al
final de les dunes
Si el cotxe s’atura per manca de
tracció, “NO INSISTIR AMB EL GAS” només aconseguirem que s’enfonsi mes, posar
la marxa enrere i provar si surt per les nostres roderes. Si no es mou a la
primera, parar, treure les planxes i les pales ........... i a treballar
Per parar a les dunes, “NO FRENAR
BRUSCAMENT”, tallar el gas i trepitjar el pedal de l’embragatge i el cotxe es
pararà, si encara es mou freneu amb molta cura, procureu parar el cotxe encarat
a la pendent sempre que sigui possible o en un pla, mai en pujada
TOT I SEGUINT AQUESTS
CONSELLS
TOTHOM ENCALLA A LA
SORRA EN ALGUN MOMENT
Aquestes notes son un
recull de converses entre amics
i també de
experiències pròpies
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada